Предупреждение

Внимание! Авторите на този блог не носят отговорност за неправилно определени гъби! Разпознаването на гъби по снимки е безотговорно и опасно. Много гъби са отровни, някои са смъртно отровни, а има хора, които са алергични дори и към много ядливи гъби. Ако не сте сигурни в разпознаването на даден вид гъба, моля консултирайте се с опитен гъбар.















неделя, 13 май 2012 г.

Хубави Емоции в Началото на Сезона

Е...Пак е май и е време за гъби. Реших, че днешният ден е подходящ да започна този гъбен блог. Именно днес намерих първата си гигантска пърхутка, заедно с моя приятел Жоро Георгиев. Но...нека започнем разказа за този гъбен уикенд от съботата.
Моят втори дом и основен гъбен район е село Дивотино, Пернишко. Още в събота намерихме няколко майски гъби, колкото за аромат.
Маршрутът, който избрахме с майка ми, която също е запален гъбар, беше Дивотино - вр. Чучул - с. Църнел. Получи се хубава разходка. Нека да отбележа, че гъбите ги намери всъщност тя. Признал съм я, че има по-зорко око от мен.
А неделята? Ами тя беше доста хладна и готова да завали. Жоро Георгиев ми се обади около 9 ч. и се разбрахме - среща на площада в селото. Оттам аз го поведох по познатите ми "ловни места". По едно време решихме да кривнем по необходена досега пътека. Изведнъж се появи ето тази хубавица:
Сърнела! Първа сърнела за сезона! Не е лошо като за 13-ти май. Решихме да обходим горичката за още сърнели. Но не видиш ли, изведнъж нещо голямо, кръгло и бяло ми се откри пред погледа. Трябваше ми частица от секундата да стопля какво е това. Коленичих, за да отдам почест и да благодаря на Господ за първата си гигантска пърхутка.

В интерес на истината, откакто се занимавам с гъби си мечтая да намеря точно тази гъба. Слушал съм какви ли не истории - че стигала размери 50 и повече сантиметра и какво ли още не. Е, сега мога да кажа, че наистина е невероятно да я видиш в гората. Тази беше колкото футболна топка.

А това е щастливия Жоро с находката. Тук е мястото да кажа, че всъщност Жоро не можа да опита от пърхутката. Аз я отмъкнах в София да си я панирам, а Жоро получи сърнелите. Извинявай Жоро, ама това ми беше първата гигантска пърхутка, пък ти каза, че си брал много пъти. Следващата е за теб!
Да минем към кулинарната част. При гигантската пърхутка тя е ясна:

1) Режеш на филии и белиш кожата
2) Панираш и пържиш


И един съвет - ако намерите такава гъба ( 1 кг. и отгоре) веднага си поканете гости. Излизат наистина много пържоли! Това няма изяждане. В нашия случай, жена ми трябва да е доволна, че осигурих прехраната за цяла седмица (за себе си, де ;)). А тя се очертава да е дъждовна, стига Емо Чолаков и Ко. пак да не са объркали нещо прогнозата.

Няма коментари:

Публикуване на коментар